
Orgel (1879), Maarschalkerweerd en zoon, Utrecht – eikenhoutenkast.
Het orgel heeft een mooie kast met front en bovenrand in laat-gothische stijl.
Front met in het midden, in een driehoek, vooruitspringende pijpenbundels.
Daarnaast, aan beide zijden, vlakke lagere pijpenvelden met aan de bovenkant houten traceerwerk. De bovenrand heeft een tracering van Franse lelie met driepassen.
Het orgel heeft een zogenaamd mechanisch sleepladen-systeem en is naar stem en aard typisch Frans. Het heeft een romantisch karakter dat eind 19e eeuw erg gewild was voor orgels, met name in katholieke kerken. Daarom wordt het ook wel een ‘katholiek geluid’ genoemd.
Ons orgel wordt ook beschreven in de orgel database.
Het beroemde orgel in het Concertgebouw in Amsterdam is van dezelfde maker.

Het orgel is voor een andere dan de huidige opstelling ontworpen. Oorspronkelijk stond het orgel een kwartslag naar links gedraaid. Hierdoor was zowel de linkerzijkant als het front vanuit de kerk te zien. De fraaie orgelpijpenopstelling aan de zijkant van het orgel is dus doelbewust. Zie ook de volgende historische prentbriefkaart.
Omzwerving
1879-1926
Op de historische prentbriefkaart (collectie Bart van Buitenen) is de linkerhoek van het orgel te zien, gericht naar het priesterkoor en het front (gedeeltelijk te zien) naar het schip van de kerk.
In het artikel ‘Het gerestaureerde Wander Beekes-orgel (1872) in de R.K. kerk te Vinkeveen, 13 november 1997 ‘ van Drs. J.J. (Hans) van der Horst staat te lezen (blz. 6) dat:
.. het geheel in de geest van architect Tepe en van het Sint Bernulphusgilde was om het orgel niet achter in de kerk maar in de omgeving van het priesterkoor op te stellen, zoals dit o.m. geschiedde in Abcoude, Jutphaas, Schalkwijk, Utrecht (v.m. O.L.Vrouwekerk en de Sint Willibrordus), Vianen en Vierakker.
Opmerking: Mijdrecht-Wilnis wordt door Van der Horst niet genoemd. .
Tevens valt op dat oorspronkelijk geen houten balkon aanwezig is geweest, maar een boven twee op een kolom rustende spitsbogen geprojecteerde koor- en orgelruimte, zoals nu nog te zien in Jutphaas en Vierakker.
1926-1970
In 1926 werd het orgel achterin de kerk geplaatst. Op de website www.orgbase.nl is een foto van G. Meyster te zien van deze opstelling.1970-1998
Bij de restauratie (1970) kwam het orgel weer voorin de kerk in de rechterkapel, waar nu het beeld van Johannes de Doper hangt. De opstelling hier kwam overeen met het ontwerp van het orgel.
1998-heden
Bij de restauratie van 1998 kwam het orgel weer op het (herbouwde) oksaal in het rechter transept van de kerk, zij het een kwartslag gedraaid. Hierdoor kwam (helaas) de pijpenopstelling aan de linkerkant uit het zicht te liggen.
Dispositie
De huidige disposite (in de taal van de kenners) is als volgt:
Bron: Stichting Utrechts Orgelland
Pedaal C – d1
Subbas 16′
Bourdon 8′
Manuaal I C – f3 Manuaal II C – f3
Bourdon 16′
Prestant 8′
Roerfluit 8′
Gamba 8′
Prestant 4′
Flûte Octaviante 4′
Mixtuur III sterk
Holpijp 8′
Zingend Prestant 4′
Roerfluit 4′
Woudfluit 4′
Sesquialter II sterk
Koppelingen: Pedaal – Manuaal I en Manuaal I – Manuaal II
Stemming: Evenredig zwevend
Tractuur: Mechanisch
De ‘offerte’ van 1878 en oplevering 1879

Originele ‘offerte’ van 11 maart 1878 met linksonder de ‘kwitantie’ van 24 juni 1879.
Parochiearchief. Foto Bart van Buitenen. Zie tekst onder in betere leesbare vorm.
Plan voor den bouw van het nieuwe orgel in de Parochie kerk van den H. Johannes den Dooper te Mijdrecht door den orgelmaker Maarschalkerweerd en zoon te Utrecht. Het orgel zal zijn geheel nieuw, met twee klavieren en vrij pedaal in eikenhouten kast met sprekend front van Engelsch tin en voorzien van de volgende stemmen.
Manuaal of onderklavier
1. Prestant 8 voet, krachtig volle toon
2. Bourdon 16 voet, weeke diepe toon
3. Roerfluit 8 voet, matig sterk zonder scherpte
4. Salicionaal 8 voet, zangrijk en strijkend
5. Prestant 4 voet, als Prestant 8 voet
6. Flute octaviante 4 voet van af ‘c harmoniserend aangenaam ronde toon
7. Doublet 2 voet op ‘c komt 3 voet bij van wijde mensuur zonder scherpte
Positief of Bovenklavier
1. Viola da Gamba 8 voet fijn doch strijkend
2. Holpijp 8 voet week en vol
3. Fernfluit 8 voet zeer zacht en liefelijk
4. Roefluit 4 voet zacht doch vol
Pedaal
1. Subbas 16 voet diep en vol
2. Violoncel 8 voet sterk strijkend
Alles van de beste materialen en volgens de nieuwste constructie solied en duurzaam bewerkt met vierkante opgaand blaasbalg á réservoir
De ondergetekende neemt aan dit orgel geheel voltooid in orde op te leveren voor het feest van St. Johannes den Dooper 1879 en
met inbegrip van alle kosten van transport, opstellen enz. voor de som van vier duizend acht honderd en vijftig gulden (f 4850,–)
Utrecht 11 maart 1878
Maarschalkerweerd en zoon
Orgelmaker
Ten volle voldaan aan mij ondergetekende De som van vierduizend acht honderd en vijftig gulden
Mijdrecht 24 Juni 1879
Getekend Maarschalkerweerd
Advertentie in De Tijd: godsdienstig-staatkundig dagblad van 15 juli 1879. Bron: www.delpher.nl
Pastoor Kanne was zo trots op ‘zijn’ orgel dat hij deze advertentie liet plaatsen
Orgels van Maarschalkerweerdsorgel op CD
Bijzonder lezenswaardig en informatief is de recensie over een 3 CD-box met orgelopnames onder de titel Verborgen Parels van Maarschalkerweerd. N.B. Ons orgel is niet te horen op deze CDs.
De restauratie van 2022-2023
Dankzij diverse actie, gulle giften en subsidies is het mogelijk geworden om de noodzakelijke restauratie uit te voeren. Dit wordt gedaan door het bedrijf Gebr. Van Vulpen. Hierbij wordt het orgel ontdaan van alle toevoegingen uit later tijden. Het orgel is op Open Monumentendag 2023 weer in originele staat, zelfs de plaatsing! Foto’s onder geven een beeld van de ontmanteling. Klik op de foto voor een vergroting. ..