Inleiding

Foto uit het boek “De katholieke kerken in Nederland” (1906), Jan Kalf en P.J.H. Cuypers. In de cirkel de piëta.
Aan de muur waar het H. Hartbeeld hangt, stond tot 1969/1970 een prachtige piëta, een kunstwerk van F.W. Mengelberg.
Op de historische interieurfoto is links een deel van de piëta te zien (cirkel).
De foto-inzet komt overeen met genoemd deel. De foto is genomen in de Onze Lieve vrouwekerk van Apeldoorn, waar de piëta nu staat.
Bij het zilveren pastoorsfeest in 1894 van H.H. Kanne werd deze piëta geschonken, de communiebank en het hek buiten met de herinneringssteen.
Dit kunstwerk werd in 1970 aan de Onze Lieve Vrouwekerk (1895-1898) in Apeldoorn verkocht.
Onderstaande foto’s, die in Apeldoorn zijn gemaakt, geven een indruk van dit kunstwerk.
Kerknieuws in De Tijd: godsdienstig-staatkundig dagblad van 7 december 1894. Bron www.delpher.nl.
De Piëta in Apeldoorn
Piëta (1893), Friedrich Wilhelm Mengelberg (1837-1919) Duits-Nederlandse beeldhouwer, – gepolychromeerd (veelkleurig beschilderd).
Op deze oude foto (parochiearchief Mijdrecht/Wilnis) is het tekstschildje nog in de kast te zien, dit ontbreekt nu in Apeldoorn.
De tekst op het schildje:
Geef dan Moeder bron van liefde
Dat ik al uw smarten voele
Geef mij dat ik met u ween

Maria met haar gestorven zoon Jezus
Moeder van Smarten – Stabat Mater

Met gesloten luiken
![]() |
![]() |
![]() |