Interieurfoto’s tijdens concerten vindt u hier.
April 1997: Eerste H. Communieviering tijdens de restauratiewerkzaamheden. Het hoogaltaar is beschermd door doorzichtig plastic. Rechts staat het orgel nog, ingepakt met zwart plastic. Het orgel heeft op deze plaats gestaan van 1970 tot 1998. Tijdens de restauratie werd het orgel op het oksaal geplaatst.
De late middagzon schijnt door het raam in de toren de kerk in.
De gewelven
Bij de restauratie van 1969-1970 werden de decoraties op de gewelven, kruisribben en pilaren overgeschilderd. Bij de restauratie van 1998 zijn decoratieve elementen opnieuw aangebracht, zij het spaarzaam. In 1998 heeft men de overschildering op bepaalde plaatsen weg gekrabd om zodoende te bepalen wat de historische kleuren waren. De kleuren die we nu zien komen dus overeen met de kleuren uit de begintijd van de kerk. De goudkleur in geen bladgoud maar z.g. goudbrons.
Op de foto van de gewelven is goed de architectuur van de driebeukige hallenkerk te zien. Bij een hallenkerk zijn de beuken nagenoeg even hoog.
Een voorbeeld van een hallenkerk, de Sankt Lambertuskirche van Ascheberg in het Münsterland, Westfalen, Duitsland: de bakermat van deze architectuur.
Foto Peter Forsthövel.
Het ontwerp van de kaarsenkronen (1998) is gebaseerd op een eind 19e eeuwse kaarsenkroon in de St. Nicolaaskerk (1874-1875) van Jutphaas. Deze kerk is ook gebouwd door Alfred Tepe.
In 2015 werden de gloeilampjes (foto) vervangen door kaarsledlampen: van 40 W per stuk naar 2 W, een factor 20 minder verbruik. Van 480 W naar 24 W per kroon.
De podiumverlichting tijdens concerten in de kerk. NB. Foto van het slotapplaus van de uitvoering van de Johannes Passion van J.S. Bach door c.o.v. Amicitia Uithoorn op 18 maart 2016. De podiumverlichting werd mede mogelijk gemaakt door het Rabofonds Dividend voor de Samenleving
Late namiddagstemming in de noorder transept, met de reliëfs die afkomstig zijn van de eind 19e eeuwse preekstoel. De preekstoel zelf is bij de restauratie van 1969-1970 uit de kerk verdwenen.
De middagzon valt op het hoogaltaar (1877-1924), een meesterwerk van Friedrich Wilhelm Mengelberg (1837 – 1919), Duits-Nederlandse beeldhouwer.
De middagzon weerspiegelt zich, op welhaast meditatieve wijze,
in de vloer van het priesterkoor.
1998: Weerspiegeling van de ramen van de apsis en de top van de altaaropbouw in de nieuwe vloer van het priesterkoor (die toen nog de volle glans had, nu is de vloer doffer geworden door het gebruik).
Detail van een raam dat in 1998 werd aangebracht.
De decoratieve elementen van de eind 19e eeuwse ramen (geheel links en rechts in de apsis) dienden als voorbeeld. De eind 19e eeuwse ramen hebben hetzelfde patroon: rozetten, kleine blauwe segmenten erboven en eronder en vier halfronde okergele bogen als omsluiting. Een rode bies volgt de rand van het raam.
Detail van een raam dat in 1998 werd aangebracht. De decoratieve elementen
van de eind 19e eeuwse ramen (geheel links en rechts in de apsis)
dienden als voorbeeld.
Raam (1998) in de toren. ’s Avonds schijnt de buitenverlichting naar binnen.